Thursday, November 18, 2010

Perihal Kucing..

Semalam kawanku bercerita tentang kucing. Aku pun teringat la citer dulu2 masa sekolah. Lagipun akhir2 ni banyak pulak kucing yang aku jumpa sepanjang perjalanan balik dari rumah mama ke rumahku. Ramai gak orang yang bela kucing dekat kampung aku ni. Tak kira aku balik cepat atau lambat pasti ada kucing yang melintas.

Aku teringat time sekolah dulu...cerita ni kawan2 dekat kampung n family je yang tau..Asalnya dulu aku ni memang takut kucing...aku tengok kucing leh tapi kalau suruh pegang minta maap ler...hee...geli....lagipun badan dia berbulu...eeeee....lagi la geli..walau aku tau kucing tu binatang kesayangan rasulallah tapi aku tetap tak minat untuk pegang. Rumah mama pun ada kucing tapi kucing datang la...lama2 duk situ lak...tak pernah sekali aku belai2 kucing tu...heeee....bg makan boleh la klu dia bergesel pun aku tak suka...gelinyeee aku...paling pantang aku..

Masa sekolah rendah dulu aku kena la sakat dgn kengkawan sekelas...tak kira la sekolah pagi atau petang....kurang hasam betul budak2 ni....asal nampak kucing je mesti bagi dekat aku...aku pe lagi menjerit la...hehehe...disebabkan aku terkenal dengan pelajar takut kucing....so aku ada gelaran tersendiri...sejak ada nama gelaran tu memang stiap kali gaduh mulut dengan kawan itulah panggilan untuk aku...tak kira la lelaki atau perempuan. Nak tau gelaran tu pe????...hehehehe..disebabkan nama aku dekat kampung orang panggil Ely dan aku lak takut kucing so dia orang panggil 'elycat' lagipun sempena nama kumpulan ellycat dulu tu kan.... yang rambut macam sarang tabuan. Sejak tu la nama tu melakat dengan aku...

Pernah satu hari tu aku g toilet n sampai kelas kawan yg duduk depan aku nak pinjam pensil...so aku beriya la ambik tetiba masa nak tarik beg...aku terpegang benda berbulu dalam meja...sekali aku tengok...anak kucing...pe lagi...menjerit la aku..habis kena gelak dgn kengkawan tapi masa tu ustazah ada dekat depan dan kawan yang takut kan aku kena marah...hahahahahaha...padan muka korang. Kacau aku lagiii....Tapi bukan aku sorang je tau yang ada gelaran...boleh dikatakan setiap orang ada gelaran. Biasanya budak2 yang ada gelaran ni budak yang suka gaduh mulut dan suka sakat orang..dan aku la antara orang2nye....(glamour gak aku ni ye...hehehehe) pe taknya dia org suka mulakan dulu n kawan2 aku ni semuanya tak reti duk diam....lagipun time sekolah dulu kan duduk selang2 lelaki dan pempuan...so klu free time je....gaduh je keje...hehehe..

Sekarang ni aku dh pindah umah pun tetap dikunjungi dengan kucing jiran2ku...penah satu malam tu aku tengah sidai kain dekat belakang rumah...tetiba aku terasa mcm ada benda tengok aku...aku pandang la....jengggggg.....tetiba aku tengok ada mata 2 berkilau....nasib baik aku tak jerit....rupa2nya kucing jiran aku bertenggek dekat tembok rumah tengah tengok aku sidai baju....heee....naik bulu roma tengkuk aku...terkejut beruk aku...

Aku rasa la kucing ni ada tabiat gak...sepanjang pemerhatian aku ni...kucing ada gak yang pemalas, ada yang bijak, yang garang, ada yang suka bermain dan manja...yang garang ni jenis kucing jantan yang badan dia besar n nampak tegap sikit...aku paling pantang dengan kucing ni coz kalau dia datang je ayik cari gaduh je...dh la garang ada hati gak nak ngorat kucing betina...hee...last2 bergaduh sesama jantan...aku pe lagi...cepat2 ambil air n siram...hehehehe...2 caranya nak leraikan marah kucing....tapi kalau orang marah...nak siram dengan pe yek????....hehehe...air gak ke??? air sirap? teh? kopi? coklat??..haha..

kucing oh kucinggggg.....

No comments: